Podstawy tuningu motocykla żużlowego

Podstawy tuningu motocykla żużlowego

Świat motocykli żużlowych to nie tylko światła reflektorów i świetni zawodnicy, którzy ryzykują swoje zdrowie za każdym razem, gdy wyjeżdżają na arenę. Drugą stroną medalu jest czuwający nad sprawnością jednośladowców, profesjonalny team. Znakomicie wyszkoleni fachowcy pilnują, żeby maszyna zawsze była bezpieczna dla właściciela, a także, aby osiągała największą wydajność.

Silniki motocykli żużlowych często poddawane są różnym tuningom, dzięki którym maszyna uzyskuje lepsze osiągi i jest idealnie dopasowana do zawodnika. W środowisku sportowym nie ma zbyt wielu znakomitych tunerów żużlowych. Z tego względu wiele klubów oddaje swoje stalowe ogary w ręce tych samych specjalistów.

Tuning silnika żużlowego zamyka się w granicach 15 tys. złotych, z obowiązkowym przeglądem co 10-20 biegów. Pojemność takiego silnika wynosi 500 cm3, maksymalne obroty 11000/min, stopień sprężania 13,5-16:1, a moc maksymalna około 70 KM. Z tego też względu po 100 biegach silnik przechodzi generalny remont.

Ażeby podkręcić osiągi motocykla, silnik należy rozebrać, a następnie przygotować się na wymianę m.in. korbowodów, cylindrów, gaźnika, sprężyn i tłoków. Koszty takiej metamorfozy znacznie przewyższają wartość tradycyjnego silnika, głównie dlatego, że większość części została w nim zastąpiona.

Z kolei całkowita cena motocykla żużlowego po tuningu z reguły waha się w granicach 50 tys. złotych. Jednak nawet tak sprawnie podkręcona maszynka wcale nie gwarantuje, że będzie służyć zawodnikowi przez cały sezon. Wyścigi żużlowe nie należą do najdelikatniejszych, dlatego motocykl może okazać się bezużyteczny nawet po jednym starcie.