Bliższe spojrzenie na silniki motocykli żużlowych

Bliższe spojrzenie na silniki motocykli żużlowych

Motocykle żużlowe to pozbawione hamulców, dyszące spalinami metanolu, narowiste bestie, których potężny ryk trzęsie bębenkami usznymi kibiców speedway’a na całym świecie. Ażeby ujarzmić takiego potwora, potrzebne są nie lada umiejętności i lata wyczerpujących treningów. Powszechnie wiadomo, czym jest żużel i jakie panują w nim zasady. Jednak nie wszyscy fani tego sportu wiedzą, co te metalowe chimery skrywają pod swoją blachą. Zatem przyjrzyjmy się bliżej, jak wygląda motocykl żużlowy od środka.

Rodzaje silników żużlowych

Najpopularniejszym silnikiem wykorzystywanym w motocyklach do speedway’a są konstrukcje włoskiego, byłego żużlowca, Giuseppe Marzotto. Są to tzw. GM-y. Korzysta z nich większość profesjonalnych zawodników. Kolejnym jest silnik Marcela Gerharda GTR. Pojawił się na rynku stosunkowo niedawno, ale już zdążył przypaść do gustu niejednemu klubowi. Powodem jest to, że może pochwalić się dobrymi osiągami. Trzecim i w sumie ostatnim z silników, jakie można jeszcze spotkać w świecie speedway’a, są czeskie Jawy. Jednak z sezonu na sezon ich liczba maleje, co sprawia, że powoli odchodzą w zapomnienie.

Jak długo wytrzymuje silnik w rękach aktywnego żużlowca?

Zazwyczaj silniki serwisowane są po 30 biegach, a w przypadku najlepszych żużlowców, po 20-25 biegach.  Warto wspomnieć, że dotyczy to głównie silników Jawy i GM, ponieważ silniki GTR są w stanie wytrzymać nawet 120 biegów!

Z czego składa się silnik żużlowy?

W takim motocyklu silnik składa się z części, które można łatwo poddać tuningowi. Dzięki temu motocykle można przerabiać na różne sposoby. Należy jednak pamiętać, że pojemność skokowa nie może przekraczać 550 ccm. Do konstrukcji silnika żużlowego wykorzystywany jest zapłon, cylinder, tłok, przeciwwaga, krzywka, korbowód, cztery zawory i głowica Kartera. Warto wspomnieć, że taki silnik jest niezwykle paliwożerny. Napędzany metanolem (alkoholem metylowym), potrafi spalić nawet 100 litrów paliwa na dystansie 100 km. Osiągi takiego napędu są całkiem imponujące:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h – 3 sekundy
  • Moc – 70 KM
  • Prędkość maksymalna – ponad 100 km/h
  • Obroty – 11000 obr./min.

Rodzaje tłumików żużlowych

Rynek oferuje tłumiki od czterech producentów – Poldem, Prodrive, Dep i King. Pierwsze trzy w motocyklach speedway’a to rzadkość, dlatego niemal wszystkie laury zbiera tłumik Kinga. Można go zobaczyć prawie w każdym motocyklu żużlowym, także obecnie jest najpopularniejszym tłumikiem.

Czym kierują się tunerzy podczas ustawiania silnika?

Jest kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, zanim przystąpi się do regulacji silnika żużlowego. Jednak każdy tuner ma swoje metody i, podobnie jak magik, nie zdradza swoich sztuczek. Przede wszystkim silnik powinien być dopasowany do wymogów danego zawodnika. Nie ma tutaj uniwersalnej zasady i wszystko jest robione pod indywidualną osobę. Trzeba sobie zadać pytanie, czy żużlowiec preferuje słabszą, czy mocniejszą wersję, jaki jest rodzaj toru, po którym będzie się ścigać itd. Istnieje wiele różnych ustawień silnika żużlowego, dlatego każdy szczegół dotyczący tego, jak i gdzie motocykl będzie używany, ma znaczenie.

Przykładowo, regulując dyszę, należy wziąć pod uwagę pogodę i jak silny ma być motocykl. Zapłon jest kolejnym elementem do regulacji tego, czy motocykl ma być mocniejszy, czy słabszy. Niektórzy żużlowcy mają kilka silników, które później dopasowują do danego wyścigu. A inni wolą mieć jeden, który jest tak wyregulowany, że pasuje im idealnie na każdą okazję.