Czy w Polsce produkowane są motocykle żużlowe?

Czy w Polsce produkowane są motocykle żużlowe?

Żużel w Polsce staje się coraz bardziej popularny, a kibiców przybywa z każdym kolejnym sezonem. Jednak pomimo rosnącego zainteresowania tym ekstremalnym sportem, konstrukcja motocykli żużlowych nigdy nie była mocną stroną naszego kraju. Z tego też powodu zawodnicy korzystają z zagranicznych marek, które stanowią siłę napędową każdych zawodów.

Jednak należy wspomnieć, że w przeszłości Polska zaprojektowała i wypuściła na rynek jeden model motocykla żużlowego. Nazywał się FIS, co przekłada się na pełną nazwę Fedko-Iżewski-Stal. Ten jedyny polski jednoślad żużlowy uzyskał swoją nazwę od członków klubu Stal, Tadeusza Fedki i Romualda Iżewskiego. Obydwaj pracowali też w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego (WSK) w Rzeszowie.

Prototyp pojawił się w 1953 i był inspirowany silnikiem J.A.P., który wtedy produkowano w Wielkiej Brytanii. Rok później w Mielcu WSK skonstruowała pierwsze ramy silnika. A pierwszy motocykl żużlowy FIS zjechał z taśmy produkcyjnej w 1955, rozpoczynając nowy rozdział w historii polskiego żużla.

Polscy żużlowcy korzystali z rodzimych maszyn przez następnych kilka sezonów. Jednak później FIS-y odeszły do lamusa, a kluby wyposażono w lepsze motocykle z zagranicy. Produkcja FIS-ów trwała około czterech lat, aż do 1959. Pozostałe sztuki powędrowały na sprzedaż do innych krajów, a te, które zostały w Polsce, są dzisiaj uważane za wartościowe okazy w świecie kolekcjonerów.